Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter
September 2007
Kulturhovedstaden Århus
Alle kampe vindes ikke på fodboldbanen. Århus går i front i offensiv kulturpolitisk strategi.
CulturCommentar:
Visionen for Århus' kulturplan er alene i sprogvalg opsigtsvækkende.
Teksten består nærmest udelukkende af signaludtryk som "markant",
"overrasker", "udfordrer", "unikke", "nyskabende", "eksperimenterende",
"i front", "mangfoldighed", "globalt udsyn", "ny teknologi",
"vækstlag" samt "talentudvikling".
Der findes næppe andre kulturpolitiske dokumenter indenfor
det offentlige Danmark, der i dén grad signalerer nyt og frækt
uden samtidig at nævne alt det gode, der skal holdes fast
på. Århus går linen ud, måske vel vidende, at det er nødvendigt,
hvis visionen skal stå klar og fængende. Og selv om ord kan
være taknemmelige, er det frigørende med så klar markering.
Bare med visionen, viser Århus, at man har ambitionen om at blive måske ikke blot Europæisk Kulturhovedstad i 2017, men også Danmarks kulturhovedstad, når det handler om udvikling og dynamik.
Eksempelvis viser satsningsområdet Kulturel mangfoldighed,
at Århus har en fundamentalt anden engageret holdning til
arbejdet med både kunstnere og publikum med anden etnisk baggrund
end andre danske myndigheder (Se Søndag Aften arkiv).
Halv armslængde
Kulturplanen fremhæver som et væsentligt træk, at armslængdeprincippet er et bærende princip i kommunens kulturpolitik. Derfor har man etableret en række kunstfaglige råd sammensat af kunstfagkyndige.
Ud fra principbeskrivelsen er det derfor lidt overraskende,
at stort set alle disse råd skal udarbejde indstillinger til
Kulturrådmanden. Det er muligt at rådmanden i høj grad følger
disse indstillinger, men det ændrer ikke ved det principielle,
at armslængden ikke er fuld. Et råd, der kun indstiller, vil
være nødt til at indtænke hensyn til det politiske niveaus
mulige kunstneriske præferencer og venskaber for at sikre
at indstillingerne går så godt igennem som muligt.
Til gengæld er Århus vist det eneste sted i Danmark, der har ansat en konsulent for elektronisk musik. End ikke Staten kan vist bryste sig af at have fagkyndige på dette felt.
Hvis visionen kan holde, hvad den lover, mål opfyldes og satsninger realiseres, har Århus givet gode muligheder for at skabe nye kreative samspil. Kunstnere og kunstområder kan få helt nye muligheder, som kan smitte af i resten af landet.
Og så det kedelige: pengene
Kulturplanen for Århus giver et fremadrettet billede af en by - overordentligt langt væk fra eksempelvis budgetproblemerne for 2007, hvor man med kort varsel lukkede Huset. Er det den samme kommune? Kunne kræfterne omkring Huset ikke have været brugt anderledes konstruktivt - eller var der en anden dagsorden?
Man kan også undre sig over at kommunen for få år siden fjernede støtten til Husets Forlag - og nu vil satse på litteraturområdet. Vist nok som den eneste kommune i Danmark, dette felt plejer kommunerne trygt at overlade til Staten.
Kulturplanen indeholder intet om de traditionelle store formidlingssteder
som eksempelvis biblioteker, kultur- og naturhistoriske museer
eller Århus Teater. Der er sikkert ikke nogen grund til at
tro, at der ikke også er planer for disse institutioner, men
det kan undre, at man ikke forsøger at lade disse indgå i
den samlede kulturplan, naturligvis også med muligheder for
samvirke.
Kan man på den denne måde styrke litteraturområdet - uden
at inddrage bibliotekerne? Kan man styrke teaterområdet, uden
at det foregår i samvirke med Århus Teater (som er blevet
et rent statsligt anliggende efter Kommunalreformen)?
Kulturplanen for 2008-2011 er foreløbig blot en plan, sendt
ud til offentlig høring. Planen skal i sidste ende bedømmes
på, i hvilken grad den gennemføres. Der mangler både politiske
aftaler og budgetmidler. Derfor må man nødvendigvis være forbeholden.
Man må dog tro, at det er nemmere at skaffe budgetmidler,
hvis politikere kan se en fremadrettet plan, som kan give
byen fornyet stolthed.